Saya Pada ¼ Voltage

“ Allahumma ‘inii a’uzubikaa min fitnatiddunya wa min adzabil qobr...”
Saya termangu dan terpuruk sedih bersama tetesan wudhu dan air mata saya menjelang dini hari, menangisi kelemahan iman saya yang terukur ¼ dari batas standar. Begitu kira – kira kritikan yang saya dapat dari orang terdekat saya. Mengerikan. Benar – benar mengerikan. Saya hampir limbung mendengarnya. Saya khawatir ¼ langkah lagi tali itu akan terputus. Naudzubillah....
Jangan Allah, hamba mohon jangan...
Saya mencoba mereview perilaku saya. saya menelan paksa kelemahan – kelemahan iman saya yang seperti pil pahit kefuturan. Airmata saya semakin deras melucuti kebodohan – kebodohan yang mengiringi langkah saya ketika kalimat hijrah bersedia menjadi kendaraan pribadi saya menuju Rahmat. Tetap saya meyakini, bahwa diri ini akan tetap tertolong. Karena saya hampir menemukan harapan dan doa saya di depan mata dan berdiri pada seberang tebing kenyataan. Pun ketika saya tersungkur, seperti bayangan diri ini, ia pun ikut tersungkur.
Saya bagai didaerah abu – abu. Tapi diri ini tidak mungkin terbelah. Saya usahakan menapaki ¼ voltage saya bersamanya untuk menggapai pinggiran maghfirah-NYA.
Duhaai....Allah Sang Penggenggam Jiwa, jangan biarkan kelalaian ini meninggalkan-MU lebih jauh. Kritikan-MU memang menohok dada ini hingga sesak. Tapi biarkan itu terjadi hingga Hamba sempurna memuja-MU. Dengarkan pinta ini walau hina dan tak pantas, “biarkan hamba mencintai-MU melebihi Cinta hamba pada hal lain di dunia ini”. Dan setelahnya saya berjanji menuju ½ Jiwa dan Raga, kemudian melebur menjadi 1.
Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri. Dan Allah memaafkan sebagian besar (dari kesalahan – kesalahanmu) “ QS. Asy Syuura : 30
Note : Many Thank You for My Lovely,”Ahabbakalladzii ahbabtaniiylahu...”

4 comments:

Anonymous said...

mengapa sih slalu begitu, seakan-akan berputus asa.

Khan said...

entah lah...

Nurulhaq said...

Bismillahhirrahmaanirrahim

CINTA(Bahagian 1)

Terima kasih Tuhan, dengan rahmat dan nikmat-Mu, Engkau buka di hadapan kami ilmu itu penting. Ilmu akan membuatkan seseorang itu akan mendapat hidayah. Sesuai dengan apa yang diberitahu dalam Quran, bacalah dengan nama Tuhan. Dalam erti kata lain Tuhan berkata hendaklah kamu berilmu dengan Tuhan engkau. Tuhan suruh kita membaca ertinya Tuhan suruh kita berilmu. Berilmu di sini atas nama Tuhan. Berilmu kerana Tuhan. Orang berilmu kerana Tuhan, dapat iman dapat ilmu. Orang yang dapat iman dan ilmu Tuhan ceritakan dalam Quran juga yang maknanya, "Tuhan angkatkan orang yang beriman dan orang yang diberi ilmu dengan beberapa darjat."

Di sini kita faham kalau beriman sahaja tanpa ilmu, darjat tidak ada. Mungkin Tuhan terima tapi berilmu sahaja tanpa iman tertolak, tapi Tuhan bagi darjat bila beriman dan berilmu. Kalau berilmu sahaja tanpa iman tertolak, kalau beriman sahaja tanpa ilmu mungkin Tuhan terima tapi tidak ada darjat, yang ada darjat ada iman, ada ilmu. Sebab itu sabda Rasulullah yang bermaksud, kalau Allah nak jadikan seorang itu baik, diberi faham tentang ilmu. Jadi kalau kita nak dapat darjat mesti dengan iman dan ilmu, kalau iman sahaja tidak boleh, ilmu sahaja lagi tidak boleh. Iman dan ilmu adalah 2 perkara yang kuat menguatkan. Rasulullah saw bersabda kalau orang itu nak ditinggikan darjat akan diberi faham tentang ilmu. Moga-moga kita jadi orang beriman dan berilmu supaya kita dapat darjat di sisi Allah.

Selawat dan salam kepada junjungan besar Rasulullah SAW kerana dialah kita dapat rahmat dan nikmat ini. Marilah kita bersyukur banyak-banyak pada Tuhan, dan marilah kita selawat pada Rasulullah supaya kita dapat syafaat di Akhirat nanti. Kita faham tentang ilmu, kita diberikan iman dan ilmu supaya kita gabungkan iman dan ilmu supaya kita dapat darjat di sisi Tuhan.

Cinta ini merupakan satu ilmu. Kalau kita faham ilmu tentang cinta, boleh meningkatkan keimanan kita kepada Allah SWT. Cinta ini satu sifat yang baik, yang positif. Tuhan cinta, Rasul cinta, manusia semua cinta.

Seperti kita maklum, Rasul-rasul itu semua dicintai oleh Tuhan. Oleh kerana cintanya Tuhan kepada Rasul-rasul, sebab itu Tuhan bagi bermacam-macam gelaran kepada mereka. Tuhan bagi gelaran kepada mereka kerana Tuhan cinta kepada mereka. Ada yang diberi gelaran khalilullah, kalimullah, sirullah, tetapi Nabi Muhammad diberi gelaran habibullah. Gelaran-gelaran itu semuanya itu menunjukkan Tuhan kasih kepada Rasul-rasul. Kalau tidak, tidak diberi gelaran.

Tapi pelik Nabi Muhammad betul-betul istimewa iaitu disebut habibullah. Kekasih Tuhan. Jadi kekasih Tuhan yang digelarkan kepada Rasulullah agung dan istimewa. Dari Tuhan yang Maha Agung kepada Rasul yang agung. Di sini kita lihat Nabi Muhammad seorang Rasul yang paling istimewa hingga dia dapat gelaran habibullah. Oleh kerana Allah itu Kekasih Agung, maka gelaran itu diberi kepada kekasih yang paling agung.

Kasih ini salah satu sifat Tuhan yang ujud pada azali lagi. Oleh kerana Tuhan itu bersifat kasih maka Tuhan cinta kepada hambanya yang berkasih sayang. Cuma perlu diingatkan walaupun Tuhan itu pengasih disuruh juga hamba-Nya pengasih, tapi kasih hamba dan kasih Tuhan tidak sama, walaupun istilah dan perkataan sama tapi hakikatnya tidak sama. Kalau manusia ini satu sama lain kasih ada bermacam-macam cara. Ada yang kasih fitrah. Macam anak kasih kepada ibu ayah. Ada yang kasih nafsu seperti kasih suami isteri. Ianya kasih juga tapi ada bercampur nafsu. Kasih ibu bapa kepada anaknya itu boleh dikatakan kasih fitrah. Ada kasih bersebab. Seperti ada orang buat baik pada kita, kita kasih pada dia, itu bukan kasih nafsu dan fitrah tapi kasih bersebab. Tapi kasih Tuhan bukan kasih bersebab, bukan kasih fitrah dan bukan kasih nafsu. Kalau kita cintakan Tuhan macam makhluk, syirik jadinya walaupun perkataan sama tapi hakikatnya tidak sama.

Makhluk pun kasih sesama antara satu sama lain pun berbeza-beza. Dia ditentukan oleh rasa. Macam seorang yang berkata saya sayang isteri mesti ada campur nafsu. Kalau dia kata saya kasih dengan anak saya bercampur nafsu akan jadi haruan makan anak. Kalau seorang itu berkata dia kasih pada anaknya dia ada rasa yang khusus, tidak seperti seorang yang kata dia kasih dengan isteri. Kalau dia kasih dengan anak perempuan macam dia kasih dengan isteri, bahaya jadinya. Lama kelamaan akan jadi haruan makan anak. Begitu juga kalau seorang kasih dengan isteri macam dia kasih dengan anaknya tidak salah tapi bahaya nanti dia tidak ada kemahuan dengan isteri, bila dekat dengan isteri dia teringat anak, begitulah kalau seorang itu dia kasih isteri macam kasih emaknya nanti dia tidak boleh bergaul dengan isteri. Walaupun istilahnya kasih, tapi tidak sama, itu kasih sesama manusia. Betapa dengan Tuhan, Tuhan kasih kepada makhluk-Nya. Ada Hadis Qudsi menyebut, aku kasih kepada hamba-Ku lebih dari kasih ibu dan ayah pada anaknya. Jangan pula kita bayangkan Tuhan itu kasih fitrah. Tak sedar syirik masuk di situ. Jangan katakan Tuhan itu kasih dari rasa. Kalau kita kata Tuhan itu kasih dari rasa, kita tuduh Tuhan ada hati. Maha Suci Tuhan dari ada hati. Jadi nak kena berhati-hati. Walaupun istilah sama di antara Tuhan dan makhluk, istilah dan perkataaan sama tapi hakikatnya tidak sama.

Kita faham kasih itu satu sifat Tuhan yang ujud sejak azali lagi. Oleh kerana kasih itu satu sifat yang ujud sejak azali lagi, Tuhan suruh sesama makhluk berkasih sayang. Cuma Tuhan ingatkan kepada kita, mengapa Tuhan suruh kita kasih pada makhluk-Nya tapi jangan sampai mengatasi kasih kepada Tuhan kerana Tuhan itu Cinta Agung. Cinta lain itu dibolehkan ikut kadarnya, Cinta Agung yang sebenar ialah Tuhan. Cinta Agung yang sebenar hanya kita bagi pada Tuhan sahaja, cinta kepada yang lain itu hanya ikut saiz sahaja.

Jadi kalau kita nak bagi cinta kepada Tuhan Cinta Agung tapi kepada yang selainnya itu mesti cinta yang sekadar saiznya sahaja. Kita diperintah oleh Tuhan supaya menjadikan Tuhan itu Cinta Agung dan yang lain itu cinta sampingan sahaja. Kalau cinta yang lain itu sudah melampau merosakkan cinta kepada Tuhan, lebih-lebih lagi cinta dunia sangatlah salah sebab Rasulullah cakap salah satu sebab umat Islam akan pecah belah di akhir zaman adalah kerana cinta dunia. Oleh kerana cinta dunia itu sudah atasi cinta Tuhan maka terjadilah pecah belah di akhir zaman, hasil pecah belah itu umat Islam terhina. Sebab mereka itu tidak boleh beri cinta yang agung kepada Tuhan.


...bersambung

Nurulhaq said...

CINTA(Bahagian 2)
Kalau cinta kepada Tuhan itu dianggap cinta agung kalau dapat balasan dan respon dari Tuhan alangkah bahagianya. Tuhan Cinta Agung, kita dapat letakkan Tuhan sebagai cinta agung kemudian dapat balasan cinta dari Tuhan, tidak bahagia ke Tuhan Cinta Agung kemudian Tuhan pun balas cinta kita. Itulah tugas kita datang ke dunia iaitu berusaha menjadikan Tuhan Cinta Agung hingga Tuhan balas cinta kita, hingga kita saling cinta-mencintai. Cuma kita nak kena faham cinta kita pada Tuhan ada caranya. Kalau kita tahu caranya baru dianggap cinta. Begitu juga Tuhan cinta kepada kita tidak sama dengan cara kita cinta satu sama lain. Tuhan cinta ada cara tersendiri, kita cinta ada cara tersendiri. Dalam Quran ada disebutkan begini, jika kamu ingin mencintai Allah, maka ikutlah aku nanti niscaya Tuhan akan cinta akan kamu. Di sini Tuhan bagi tahu pada kita, kita di suruh cinta kepada Tuhan.

Ya Allah Engkau kenalkan bahawa Engkau adalah Tuhan,
Aku bangga,
Ya Allah, Engkau adalah Tuhanku,
Aku sembah Engkau selalu tidak jemu-jemu,
Janganlah masukkan kedalam hatiku jemu menyembah-Mu,
Ya Allah aku redha Engkau adalah Tuhanku,
Jangan Engkau tukar redhaku selain-Mu,
Aku harap Engkau juga redha denganku,
Redha-meredhailah kita berdua hingga bertemu,
Ya Allah aku berlindung dengan Engkau,
Dari pada ber-Tuhan-kan selain-Mu,
Engkau sudah cukup bagiku sebagai Tuhan,
Memiliki Engkau, aku rasa bahagia,
Jangan Engkau jadikan aku memiliki selain-Mu,
Jangan Engkau jadikan aku memiliki selain-Mu,
Tuhan kerana kelemahanku, aku tidak dapat lagi mencintai-Mu tapi tidak benci,
Walaupun begitu jangan pula,
Engkau tidak mencintai aku,
Aku cuba mencintai-Mu Tuhan,
Tapi belum menjadi kenyataan lagi,
Dengan rahmat-Mu Tuhan, anugerahkanlah rasa cintaku kepada-Mu, Dan juga cinta-Mu kepadaku,
Kuharap kita cinta-mencintai,
Kita berdua cinta-mencintai biarlah kekal abadi,
Kita berdua cinta-mencintai biarlah kekal abadi wahai Tuhan.

Nasyid cinta-mencintai itu membantu kita memahami cinta Tuhan yang Maha Agung. Kita disuruh mencintai Tuhan. Rasulullah bagi tahu kalau kita nak cinta Tuhan ada caranya. Bukan cinta fitrah, cinta nafsu atau cinta bersebab antara makhluk dengan makhluk, kalau kena caranya itu dianggap cinta kita kepada Tuhan. Rasulullah pesan pada kita kalau kita cinta dengan Tuhan hendaklah ikut Rasulullah. Bila ikut Rasulullah itu bererti cinta pada Tuhan, otomatik dianggap cinta pada Tuhan, bila itu dianggap cinta pada Tuhan otomatik Tuhan akan cinta pada kita iaitu ikut Rasul.

Apa maksud ikut Rasul, iaitu ikut syariat yang Tuhan turunkan pada rasul, kena ikut sunnah rasul. Kalau syariat yang Tuhan turunkan pada rasul itu kita ikut jadikan panduan hidup kita, sunnah rasul kita jadikan panduan hidup kita maka Tuhan akui itu tanda kita cinta dengan Tuhan.

Kita cinta dengan Tuhan setelah ikut sunnah dan syariat Rasulullah, kita akan dapat respon dari Tuhan. Kalau kita tak dapat respon Tuhan, taklah cinta-mencintai dan redho-meredhoi. Kita cinta Tuhan, Tuhan cinta kita, tapi Tuhan respon, kita tak faham sebab kita orang akal. Tuhan kasih, kita anggap Tuhan benci sebab kita tak faham. Pesan Rasulullah ada sahabat bagi tahu pada Rasulullah, aku nak cinta dengan Tuhan. Apa jawap Rasulullah, kau sanggup ke kena uji? Tuhan respon dengan ujian, itu yang kita tak faham. Kalau kita tak faham, rosaklah. Tuhan akan respon, Tuhan akan cintakan awak iaitu awak kena uji. Allah cintakan Nabi Ibrahim dibakar, sebab Nabi Ibrahim cintakan Tuhan, responnya ialah Tuhan bakar dia.

Cinta kepada kecintaannya, Nabi Musa kerana cintakan Tuhan, respon dari Tuhan ialah masuk laut. Tak boleh diterima akal. Nabi Yusof kerana cintakan Tuhan, datang respon dari Tuhan, Nabi Yusof faham sebab tu dia redho dan seronok sebab itulah respon cinta Tuhan, antaranya terpisah dari ayahnya 40 tahun, masuk penjara 40 tahun, itu respon Tuhan. Rasulullah lagilah habibullah, lagi banyak respon dari Tuhan. Terpaksa perang 27 kali, ISA 3 tahun, macam-macam kesusahan lagi.

Begitu Tuhan cintakan hamba-Nya. Lain betul. Sebab itu saya teringatkan seorang sufi di Baghdad, dia datang dari kampong pergi ke Bandar di Baghdad. Orang sufi ini dia fikir dia dengan Tuhan sahaja. Sekali sekala macam orang tak siuman, datang budak-budak tak faham, pukul dia, batu pasir semua naiklah. Apa kata sufi itu? Ini yang saya nak, buat lagi. Budak-budak hairan, kita pukul dia suruh pukul lagi, kita tabor pasir dia suruh baling lagi. Kerana dia itu cinta dengan Tuhan datanglah respon Tuhan, iaitu Tuhan suruh budak-budak baling dia, pukul dia.

Sebab itu saya ulang lagi pada zaman Rasulullah, seorang sahabat nak pinang seorang gadis, tengok dia selidik dulu, bila selidik-selidik gadis ni tak pernah sakit, Rasulullah kata jangan kamu kahwin dengan dia sebab dia tak ada perhatian Tuhan. Kalau kita tentulah nak kahwin dengan yang sihat, tapi Rasulullah kata jangan, kalau awak kahwin juga tak ada berkat.

Begitulah Tuhan respon bila orang cintakan Dia, kalau seorang itu dibala dan diuji itu memang satu kehinaan, itu adalah tanda kasih Tuhan. Lain betul Tuhan bila cintakan hamba-Nya. Di sinilah baru kita faham Tuhan balas cinta di Akhirat bukan di dunia. Tuhan uji kekasih-Nya di dunia sebab nak balas di Akhirat. Kita tak faham, tak boleh terima. Sanggup ke untuk terima kasih Tuhan kita diuji oleh Tuhan, sebab itu Tuhan lakukan kepada hamba-Nya kalau nikmat itu banyak di dunia dikurangkan di Akhirat, kalau susah di dunia nak di lebihkan di Akhirat. Bukankah Rasulullah pernah beritahu tentang Abd. Rahman bin Auf. Dia ahli ekonomi, dia kaya, kekayaannya sampai boleh jatuhkan Yahudi. Kata Rasulullah, kau nanti bila mati esok, di kalangan sahabat aku begitu banyak kau akhir sekali, kau merangkak di siratul mustaqim, walaupun kau selamat tapi kau yang akhir masuk Syurga iaitu secara merangkak. . Sebab itu kita diuji oleh Tuhan munasabahlah tanda Tuhan sayang kepada kita. Kalau kita faham Tuhan sayang pada kita, kita tahan menerima ujian dari Tuhan. Kalau kita kata cintakan Tuhan sanggup ke diuji?

Jadi kalau kita tak diuji oleh Tuhan bukan satu keistimewaan, Tuhan tak ada perhatian lagi pada kita. Sebab itu rasul-rasul dah berjuang berpuluh tahun susah payah, dah menang, tak dapat kuasa pun. Nabi Musa dah menang pun tapi tak dapat kuasa, Nabi Ibrahim menang terhadap Namrud tapi tak dapat kuasa, Rasulullah dah menang di Mekkah dan Madinah tapi kuasa kecil sangat sekitar Mekkah dan Madinah sahaja, ¾ dunia tu di tangan sahabat bukan Rasulullah. Sebab tu dapat kuasa di dunia itu bukan ukuran Tuhan kasih. Begitu respon Tuhan kepada makhluk yang dicinta, tapi kita orang akal tak faham. Selalu bila diuji Tuhan kita gagal, kita kecundang, tak senang nak dapat cinta dari Tuhan. Nak cinta Tuhan payah, nak kena ikut syariat iaitu sunnah, Tuhan susahkan kita. Kalau kita dah bagi kasih sayang kepada kawan, datang kawan kita susahkan tentu kita cakap tak guna punya kawan. Kita dah bagi kasih sayang dengan isteri, isteri meragam dengan kita, kita akan cakap tak guna punya isteri. Lain betul, nak kasih dengan Tuhan pun payah, nak terima kasih Tuhan pun payah, yang kata cinta mencintailah kita, itu lagi payah.

Kita nak cinta Tuhan kemudian Tuhan nak cinta kita tak senang. Kalau nak cintakan Tuhan ikut aku, maksud tersirat di sini kalau tak ada Rasulullah macam mana. Kalau zaman ada rasul hidup lagi ikutlah rasul, kalau zaman rasul tak ada, inilah nikmat Tuhan, tak ada rasul, pengganti rasul ada setiap zaman iaitu mujaddid. Kalau kita nak kasih Tuhan, ikutlah mujaddid zaman itu, ikutlah maksud tersirat, fahaman macam ni tak ada di pengajian lagi, ulama pun tolak. Maksud tersirat ialah di waktu rasul tak ada cintalah pada mujaddid, berjuang ikut mujaddid ialah mendapatkan cinta Tuhan.

Sekian.